جمهورية الفنــــان
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

جمهورية الفنــــان

المنتديات الاسلاميـــــة

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

عايز اعرف اليوم عادى ولا غير عادى

شيكابالا
hamada
admin
7 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
admin
رئيس جمهورية الفنان
رئيس جمهورية الفنان
admin

ذكر
العمل/الترفيه : شاعر غنائى وملحن
البلد/المكان : بنها - مصر

عايز اعرف اليوم عادى ولا غير عادى Empty
مُساهمةموضوع: عايز اعرف اليوم عادى ولا غير عادى   عايز اعرف اليوم عادى ولا غير عادى Emptyالأحد ديسمبر 28, 2008 5:46 pm

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اليوم الاحد الموافق 28/12/2008 الساعه الرابعه مسائا
اتصفح بعض المواقع الرسميه الخاصه بالجرائد والمجلات المصريه والكل يعلن المذبحة الجديده والاكثر دمويه منذ صبره وشاتيلا المذبحة الان تقع على ارض غزه اتصفح وانا احتسى كوبا من الشاى واتناول قطعة كيك ( توينكز ) واتظاهر باننى عاديا وان اليوم عادى مثله مثل اى يوم اقرأ خبرا يلو خبرا الكل يندد بالهجوم الصهيونى والكل يتكلم هنا وهناك وحركات وجماعات واحزاب اخوان مسلمين وكفايه ولن تمروا وغاضبون وحجات كتير صدعت من كتر الرغى وحكومتنا الرشيده ايضا تعلن بانها مستعده لاستقبال الجرحى !!!!!!!! هنا شرد زهنى لبعض الدقائق وسرعان ما اشعلت سيجارتى واكمل تصفحى
مئات الشهداء ومئات الجرحى ونحن العرب نسعى لحضور فيلم الوعــد او فيلم حسن طيارة لكى نستمتع

مئات الشهداء ومئات الجرحى وحكامنا العرب يسعون لعمل المؤتمرات التى لا يملكون فيها غير الكلام
مئات الشهداء ومئات الجرحى ونحن مازلنا نفكر مين افضل ابوما ولا بوش
مئات الشهداء ومئات الجرحى ونحن منتظرين رد فعل قوى من الزعيم الحشاش شعبان عبدالرحيم مثل انا بكره اسرائيل
فجأة تذكرت شاهى الفلسطينيه زميلتنا ومشرفه قسم القصص فقولت لابد ان اطمئن عليها فانا اعرفها معرفه شخصيه حاولت الاتصال عليها عدة مرات لكى اطمئن هل هى فى غزة الان ام ذهبت الا رام الله كما قالت لى فى اخر اتصال احاول الاتصال وفى كل مرة يكون الرد غير موجود بالخدمة يشرد زهنى مرة اخرى واشعل سيجارة اخرى واتسأئل الى متى سنظل هكذا الى متى سيظل حكامنا العرب لايهمهم الا ارضاء الامريكان والصهاينه معتقدين ان هاتين القوتين وراء بقائهم فى السلطه
ثم اصمت وانادى على اختى لكى تحضر لى كوبا اخر من الشاى
وقمت مسرعا لتغيير ملابسى لكى انزل فورا اصدقائى يجلسون فى الكافتيريا فى انتظارى
لا تستغربون فانا هكمل يومى عادى واتظاهر بانى عادى وهنتظر مثلكم جمال عبدالناصر جديد يخلينا مش عادى
فانا للاسف لا املك غير الكلام وكل ما اقدر ان افعله ان احاول الاتصال مره اخرى بزميلتنا شاهى للاطمئنان عليها
وتحيا جمهوريه مصر العربيه
وعاش اللى قال للرجال
واخترناه اخترناه
ومصر هى امى
ووطنى حبيبى الوطن الاكبر
بسسسسسسسسسسسسسسس صدعت
غير المحطه ياعم
ايه ....
قول تانى كده
مين .......
تقصدنى انا

--------------------------
بقلم / سامح طاحون
https://alfnaan.yoo7.com
hamada
فنان لسه جديد
فنان لسه  جديد

ذكر
السمك التِنِّين
تاريخ الميلاد : 16/03/1988
البلد/المكان : مصر

مُساهمةموضوع: رد: عايز اعرف اليوم عادى ولا غير عادى   عايز اعرف اليوم عادى ولا غير عادى Emptyالأحد ديسمبر 28, 2008 7:03 pm

طب وهو فى ايه غير الكلام الكل بيتكلم بس مفيش افعال دى شعبنا العريق شعب مصر المجيد نفسى الناس كلها تقف وقفت رجاله مع بعض ايد واحده من غير خوف اتمنى ذلك يارجاله مصر
شيكابالا
فنان عامل قلق
فنان عامل  قلق
شيكابالا

مُساهمةموضوع: رد: عايز اعرف اليوم عادى ولا غير عادى   عايز اعرف اليوم عادى ولا غير عادى Emptyالأحد ديسمبر 28, 2008 7:26 pm

هو احنا كدة فعلا

يانتكلم كلام فى الهوا...يانكتب وخلاص

يعنى انت كمان ياسامح ماقعدتش وكملت تشوف ايه اللى بيحصل وخرجت مع زمايلك

ونستنى ليه جمال عبد الناصر

اصلا احنا دلوقتى زى زمن جمال عبد الناصر

زمن الكلام وبس

عاوزين سادات جديد...او ممكن نستنى اكتر لحد ماييجى صلاح الدين من تانى

بس المهم حد ييجى ويخلصنا

((لك الله ياشعب غزة ))
كوكوو
نائبة رئيس جمهورية الفنان
كوكوو

انثى
العمل/الترفيه : كله حسب التساهيل
البلد/المكان : طول مابعيد عن الناس بخير والحمد لله

مُساهمةموضوع: رد: عايز اعرف اليوم عادى ولا غير عادى   عايز اعرف اليوم عادى ولا غير عادى Emptyالأحد ديسمبر 28, 2008 10:14 pm

نفس الكلام حصل من تمن سنين 
فى اول الانتفاضة
ومفيش بايدينا اى حاجةغير الكلام
واجتماعات ومؤتمرات ملهاش اى لزوم
لكن عندى يوم عادى عشته وزعلانة ع الاحداث 
لكنه يوم عادى
تحيا جمهورية مصر العربية 
وكل البلدان العربية
عايز اعرف اليوم عادى ولا غير عادى 731249 عايز اعرف اليوم عادى ولا غير عادى 731249 عايز اعرف اليوم عادى ولا غير عادى 731249
وحسبنا الله ونعم الوكيل
[/size]

عدل سابقا من قبل كوكوو في الثلاثاء ديسمبر 30, 2008 10:46 pm عدل 1 مرات
admin
رئيس جمهورية الفنان
رئيس جمهورية الفنان
admin

ذكر
العمل/الترفيه : شاعر غنائى وملحن
البلد/المكان : بنها - مصر

مُساهمةموضوع: رد: عايز اعرف اليوم عادى ولا غير عادى   عايز اعرف اليوم عادى ولا غير عادى Emptyالإثنين ديسمبر 29, 2008 12:09 am

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اهلا بالجميع
الى الاخ حماده / عمرنا مانقدر نلوم على شعب مصر احنا كلنا متكتفين من اللى بنشوفه حوالينا والحكيات اللى بنسمعها كبرت جوانا الخوف الخوف على اولادنا وعلى اعمالنا وعلى اهالينا وعلى كل شئ للاسف اللوم كله على حكامنا الكرام

والى شيكابالا / للاسف احنا مش فى عصر عبدالناصر احنا لو فى عصره كان زمانا متجمعين كلنا كعرب على الاقل عبدالناصر قدر يوحد العرب والسادات فرقهم مش هنقول بقى خيانه ومش عارف ايه ولا هنتكلم فى اللى فات وانا كده مش بهاجم السادات هو فى الاول والاخر بطل وياريت نلاقى مثله الان بس احنا الان فى اشد الحاجه لعبدالناصر فهل ياترى هيظهر خليفه لهذا الوحش تاج رؤس العرب ويقدر يجمعنا كعرب من جديد ؟؟؟ احنا الان معترفين باسرائيل وده بيفيدهم كتير نفس الامر ايام السادات اعترف بهم كدوله مقابل السلام ومقابل جائزه نوبل فى السلام برغم اننى اتفق مع السادات الا فى اعترافه باسرائيل كدوله عبدالناصر عاش ومات وهما نفسهم ينطق كلمة اسرائيل لانه كان مسميهم الجماعات الصهيونيه ورافض الاعتراف بهم كدوله ولكن رحل عبدالناصر ورحل السادات ولم يبقى غير حبيبنا مبارك Very Happy فلازم نترك اللى راح سواء حلو او وحش تفكيرنا كله لازم يبقى فى اللى جاى
اما بالنسبه لموضوع انى خرجت ومانتظرتش اتابع اللى بيحصل .. اتابع ليه وانا عارف اصلا ايه اللى هيحصل حاليا وانا اكتب هذا الرد وصل عدد الشهداء 300 والجرحى 900 وبيتهيألى الكل عارف ايه اللى هيتم فانتظر ليه وانتظر علشان مين وكملت يومى وانا متظاهر بانى عادى

والى كوكوو تحيا مصر يا كوكوو

وتحياتى لكم وللجميع / سامح طاحون
https://alfnaan.yoo7.com
شيكابالا
فنان عامل قلق
فنان عامل  قلق
شيكابالا

مُساهمةموضوع: رد: عايز اعرف اليوم عادى ولا غير عادى   عايز اعرف اليوم عادى ولا غير عادى Emptyالإثنين ديسمبر 29, 2008 2:23 am

انا بس عاوز اقول لكوكو..... ان المصيبة انه مرعليكى وعلى ناس تانية كيوم عادى

ياجماعة حتى مافيش تعاطف

مافيش دعاء.... دة اقل الايمان يا اخواننا

ناس تخرج تتفسح ...وناس يعدى اليوم عليها عادى ...وناس تقول احنا بتوع كلام

للاسف احنا من تصرفاتنا دى خسرنا مكسبنا من 73

شاهندا
فنان بدرجه خبير
فنان بدرجه خبير
شاهندا

انثى
القوس الثور
تاريخ الميلاد : 23/11/1985
العمل/الترفيه : مبعملش حاجه
البلد/المكان : قلـــ امي ـــب

مُساهمةموضوع: رد: عايز اعرف اليوم عادى ولا غير عادى   عايز اعرف اليوم عادى ولا غير عادى Emptyالإثنين ديسمبر 29, 2008 5:37 pm

معلش صحيح غبت عليكو فترة بس غصب عني

صحيح مفيش كهربة واتنين من عيلتنا استشهدو ابن خالي وابن عم بابا

وربنا ستر بابا كان القصف علي عربيتين قداموواستشهاد حوالي خمسه قدام عنيه

وبرغم القصف المستمر 24 ساعه ليل نهار

وبرغم الحصار المستمر علينا

الا ولسه صامدين وعايشين

وبالنسبة للاحداث دي حجات اتعودنا عليها سواء النهاردة او امبارح او من تسع سنين

علي الاقل اثبتنا للعالم كلو انا مهمها حصل حنفضل صامدين ومش حنركع ونسلم

وبجد من كل قلبي بقول تحيا مصر حرة عربية

والاستقلال لفلسطين يارب

بجد مصر وقفت وقفة رجالة مع اهل غزة

وبجد بشكركم كلكم لاهتمامكم باهلنا وباهل شعبنا غزة

تحياتي للجميع
كوكوو
نائبة رئيس جمهورية الفنان
كوكوو

انثى
العمل/الترفيه : كله حسب التساهيل
البلد/المكان : طول مابعيد عن الناس بخير والحمد لله

مُساهمةموضوع: رد: عايز اعرف اليوم عادى ولا غير عادى   عايز اعرف اليوم عادى ولا غير عادى Emptyالثلاثاء ديسمبر 30, 2008 5:15 pm

ومر عليك انت كمان ياشيكابالا
يوم عادى
كنت زعلان ومتضايق بس برده عدى عليك عادى
انا قولت مر يوم عادى وزعلانة ع الاحداث
وأقل شىء اعمله انه ادعى
وقولت
حسبنا الله ونعم الوكيل
وده أضعف الايمان
بان اقل حاجة قدرت أعملها عملتها

لا فى أيدى سيف ولا تحت منى فرس
ملعون فى كل كتاب يا داء الخرس
اللهم عليك بيهود .. اللهم زلزل الأرض تحت أقدامهم، اللهم اقذف الرعب في قلوبهم .. اللهم شتت شملهم وفرق جمعهم ... اللهم اصرفهم عن أهلنا في غزة .... وفي كل مكان، اللهم اجعل تدبيرهم تدميرهم .. اللهم اجعل بأسهم بينهم شديد ... اللهم جمد الدماء في عروقهم .... اللهم أنزل عليهم جنداً من جندك يقاتلونهم، اللهم ابعث عليهم ريحاً صرصراً تقتلعهم، وتقتلع عتادهم ...
اللهم أنت القوي ونحن الضعفاء وأنت العزيز ونحن الأذلاء ... ندعوك دعاء المسكين .. دعاء من خضعت لك رقبته وذلت لك نفسه وفاضت لك عيناه .... اللهم إن لم يكن بك غضب علينا فلا نبالي... ولكن رحمتك أوسع وأرجى لنا ....
نشكو إليك ضعف قوتنا وقوة إخواننا وهواننا على الناس، نسألك أن تعزنا وتعز إخواننا وأن تفتح لنا منك فتحاً مبيناً ..
اللهم اقتل يهود ... اللهم اقتل يهود ... اللهم اقتل يهود ... واقتل أعوانهم الخونة، وارنا فيهم عجائب قدرتك، اللهم حصهم عددا واقتلهم بددا ،،،
اللهم زد في خوف يهود، اللهم زد في حسراتهم، اللهم مكن إخواننا من تخطفهم وتقتيلهم ...
اللهم فك أسر إخواننا وأخواتنا في سجون يهود، وفك أسر ى المسلمين في كل مكان...
اللهم آمــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــين

شيكابالا
فنان عامل قلق
فنان عامل  قلق
شيكابالا

مُساهمةموضوع: رد: عايز اعرف اليوم عادى ولا غير عادى   عايز اعرف اليوم عادى ولا غير عادى Emptyالثلاثاء ديسمبر 30, 2008 6:08 pm

امين يارب

ويارب ماتبقى ايامنا عادية

ونصحى ونفوق بقى
حنين حسام
مستشارة رئيس جمهورية الفنان

انثى
البلد/المكان : مصر ام الدنيا

مُساهمةموضوع: رد: عايز اعرف اليوم عادى ولا غير عادى   عايز اعرف اليوم عادى ولا غير عادى Emptyالثلاثاء ديسمبر 30, 2008 9:37 pm

عزيزتى شاااهى اقدم لكى احر التعازى فى من استشهدو من اهلك ومن اهل بلدك وهم فى جنة الفردوس بازن الرحمن 00000 اما بالنسبة لليوم فهو غير عادى علينا جميعاااااا اكيد لاننا حسينا بالقصف دا بيجرح قلوبناا وبيدميهاااا انا شوفت الخبر وانا كنت بتغدى انا وبنتى والله دموعى نزلت ومبقيتش شايفة من البكا على الارواح الى بتتالم وبتموت ضحية ضعف العرب ورؤسائهم تصدقوووو بنتى الى عمرها 8 سنين حست بالالم وتركت الغدا وقامت قالتلى موش قادرة يا ماما المناظر صعبة جداااا حرام عليهم كدا دول بيعزبونا احنا كمان اننا نشوف كدا على اد تفكيرها عبرت بالالمها ربنا يعين اهل فلسطين واهل غزة المساكين اللهم اقلب عليهم اعمالهم
nEviEn
مستشارة رئيس جمهورية الفنان
nEviEn

انثى
الحمل الخنزير
تاريخ الميلاد : 28/03/1983
العمل/الترفيه : ملكش دعوه
البلد/المكان : بيتنا

مُساهمةموضوع: رد: عايز اعرف اليوم عادى ولا غير عادى   عايز اعرف اليوم عادى ولا غير عادى Emptyالأربعاء يناير 07, 2009 1:28 am

كان يوم عادي على الجميع مصريين وغير مصريين اكلو وشربو والي خرج والي قعد يتفرج على التيفزيون وغير من محطه لمحطة مسلسلات افلام برامج بس اكيد مكنش يوم عادي على قلوبنا كلنا او معظمنا قلوبنا كانت معاهم بالدعاء ودا اقل الايمان اقله بس على الاقل موجود الاحساس بأخوننا دا تتوقعي بالنسبه لليوم ان كان عادي ولا مش عادي ليا والمصريين والعرب كمان
بس الأكيد الي مفيش اتنين يختلفو عليه انو مكنش عادي على فلسطين واهلها
سامح بتتمنى لو كان موجود عبد الناصر حرام عليك لأنو لو كان موجود كان زمان مصر جمره من النار لأنو كان هيفتح علينا باب الحرب واحنا على حد قول امي لسه مصر فايقه من الحروب وقرف الحروب عاوز تبهدلنا تاني في عصر سمعنا عنو بس مش بنتمنى نبقى منو حروب ودمار
هو مبارك قليل الي بيحبو ان كانو موجودين اصلاا بس فعلاا الراجل دا يتحب على الاقل محافظ على البلد من الحروب وهم الحروب والي بيقدر عليه بيعملو من مساعدتها لأخوننا انما لو عبد الناصر كان ساعد اخواننا بيك وباخويا واخوك وابن عمي وابن عمك وكل شباااااااااااااااااب مصر وابقى قابلني لو كان حد هيقف جنبك
دانت عملت وبتعمل علشان فلسطين وف الأخر بيتقام مظاهرات ضدك ليه علشان مش بنبعت ولادنا تحت الدبابات الاسرائليه وتقولي ياريت عبد الناصر فلسطين تتخان من اهلها واحنا نروح نحارب ونضحي بولادنا واخوتنا طولت عليكم بس فعلااا حرام

عايز اعرف اليوم عادى ولا غير عادى
صفحة 1 من اصل 1